S největší pravděpodobností už jste někdy jeli vlakem. A víte tudíž, co obnáší takovýto typ dopravy. Kromě toho, že musí mít vlak fungující lokomotivu a vagony v odpovídajícím technickém stavu, aby se zabránilo nehodám a jiným problémům, je nezbytná i neustálá kontrola kdečeho.
Vlak nesmí vyjet na trať, dokud mu to není povoleno tím, kdo kontroluje, zda je trať volná. Vlak se pak musí pohybovat předepsanou rychlostí, stavět na návěstidlech a na zastávkách a nádražích uvedených v jízdním řádu, leckde musí počkat i na pokyn přednosty stanice či výpravčího. Vlak nesmí nejen nikam vjet, ale ani nikde zastavit, aniž by o tom odpovědné osoby věděly. A to z toho prostého důvodu, že by jakékoliv pochybení mohlo vést k tragédii. Což není žádná šedá teorie, to už se stalo v minulosti nesčíslněkrát.
Jenže jak takové lokomotivy, potažmo celé vlakové soupravy, kontrolovat? Jak je mít stále na očích, když jezdí křížem krážem naší zemí a nejen naší zemí, v každičkém okamžiku mohou být minimálně o kousek dál než před chvílí,…
Aby bylo něco takového jako dohled nad děním na železnici vůbec možné, je třeba důmyslná technika. Něco, co vidí vše, i to, co ani mašinfýrové přímo na místě nevidí. Co vidí dál a co o uviděném dokáže dostatečně rychle referovat lidem, kteří jsou za takovou celkovou bezpečnost vlaků zodpovědní.
Takovým typem pomoci je sledování železničních vozidel pomocí RMC systému. Systému, který dokáže udělat pro bezpečnost železniční dopravy skutečně dost a dost.
Jenom tak namátkou: dokáže sledovat jednotlivé železniční soupravy a lokomotivy, a to i ve větším počtu na jedné jediné mapě, ví, co stojí a co se hýbe, dokáže identifikovat obsluhu a šichtovat, dokáže ale i ochránit pohonné hmoty a další majetek, trasovat podle historie, nastavit alarmy i termíny servisních prohlídek, libovolně konfigurovat parametry,… A tím ušetřit majitelům oněch vlaků nemálo peněz. O něž jde jak známo až v první řadě.